Hey daar!
Welkom terug bij onze blog!
Jouw favoriete LM cultural experience team, bestaande uit Eva, Hendrik, Henrico, Annebel en Georgina, is terug met een update. De afgelopen weken stonden in het teken van het onderzoeken van het vraagstuk van Tolhuistuin (THT). Wij hebben ons onder andere beziggehouden met trends en ontwikkelingen op het gebied van klimaatverandering, de doelgroep van THT in de leeftijd 18-35 jaar, en met inspirerende voorbeelden van cultuurplekken die eveneens met dit soort vraagstukken bezig zijn, om een beeld van onze uitdaging te krijgen.
Onze trendanalyse werpt een licht op zelfredzaamheid als een essentiële trend, met name in relatie tot het prangende vraagstuk van de veranderende klimaatomstandigheden dat THT centraal stelt.
De cruciale vraag is: hoe bereiden wij onszelf en onze samenleving voor op onverwachte en mogelijk rampzalige scenario’s? Een onderwerp waar wij veel over geleerd hebben aan de hand van initiatieven die al lopen op het gebied van duurzaamheid en zelfredzaamheid en waaraan wij onszelf en de THT kunnen meten. Zoals duurzaamheidsexperiment en innovatieve, creatieve plek De Ceuvel, dat evenals de locatie van onze opdrachtgever in Amsterdam Noord ligt. Daarnaast hebben wij gelezen over particuliere initiatieven ter voorbereiding van klimaatrampen, zoals grote voorraden en overlevingsbunkers. De trends die wij vaak naar voren zagen komen zijn droogte in Nederland en specifiek Amsterdam, Extended reality, Duurzaam- en zelfredzaamheid, fake news en wantrouwen tegenover de overheid. Deze trends gaan wij gebruiken bij het ontwerpen van en verwerken in het concept. Leg in 1 zin uit wat de risico’s van droogte zijn.
Terwijl we ons verdiepten in wat het hittegeweld voor Amsterdam inhoudt, begonnen we ook met het onderzoeken van onze doelgroep. Wij hebben (desk)research naar onze doelgroep gedaan en mensen geïnterviewd. Uit deze interviews kwam naar voren dat klimaatverandering zeker leeft binnen de doelgroep: “Dit is een probleem wat alleen maar erger wordt en waar ik, maar ook mijn kinderen later, veel last van gaan hebben.” De resultaten die uit onze interviews naar voren kwamen luiden als volgend; hoewel de doelgroep bewust van de problemen en eventuele consequenties wordt hier niet naar gehandeld: “Ik hou mij wel bezig met dat er klimaatrampen kunnen gebeuren. Ik houd mij alleen niet bezig met het voorbereiden hierop.”
De aankomende weken duiken we dieper in de stof. We onderzoeken wat de risico’s van hitte en droogte precies zijn en hoe je je daadwerkelijk kunt voorbereiden op dit scenario. Verder hopen wij te ontdekken door middel van welk creatief concept en via welk kanaal we dit op een leuke en toegankelijke wijze kunnen overdragen zodat de doelgroep bereid is om in actie te komen.
We hopen je mee te nemen op deze ontdekkingsreis, het delen van onze inzichten, uitdagingen, en ontdekkingen. Dus, blijf ons vooral volgen en laten we samen uitkijken naar wat de toekomst in petto heeft.
Hendrik, Eva, Annebel, Henrico en Georgina