MEET THE TEAM
Hoi wij zijn het projectteam genaamd Cultural Journey en wij gaan tijdens onze specialisatie Smart Culture dit project voor De Parade doen. De projectgroep bestaat uit Carmen, Priscilla, Jasmien en Frederique. Wij hebben alle vier bewust gekozen voor de specialisatie Smart Culture omdat we verbondenheid voelen met cultuur. Hier geven we allen op onze eigen manier vorm aan.
DE PARADE
De Parade is een reizend theaterfestival dat in 1990 opgezet is door Terts Brinkhoff en dat plaatsvindt in 4 steden in Nederland. De Parade wil zich meer verbinden met de G4 steden. Aan ons de schone de taak om een goed en leuk concept te bedenken, dat inzetbaar is voor alle 4 steden. Twee van onze vier projectleden hebben ook al eens De Parade bezocht. De andere twee zijn dit nu ook van plan.

ONDERZOEKEN, ONDERZOEKEN EN NOG EENS ONDERZOEKEN!
Sprint 1: Discover
Tijdens deze fase zijn we druk geweest met onderzoeken. Zo deden we vooronderzoek en hadden we ons eerste gesprek met de opdrachtgever. Dit om het vraagstuk zo scherp mogelijk te krijgen. Eerst maakten we een trendanalyse om te kijken welke trends op welk niveau zich afspelen. Daarna interviewen, interviewen en nog eens interviewen. Maar het begon al vorm te krijgen en onze inzichten kwamen ook. Hierna maakte we een scenario planning waar wij vervolgens een scenario uitkozen om op verder op te werken. Op basis hiervan hebben wij vier persona’s opgesteld. Één voor elke stad die wij zouden onderzoeken. Dit waren Eindhoven, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. We deden een uitgebreide benchmark en brachten de stakeholders in kaart. Dit alles werd uiteindelijk getrechterd en in de design scope gegoten.
Dit presenteerden wij aan De Parade en samen kwamen we tot het volgende uitgangspunt een concept voor de steden Rotterdam en Eindhoven omdat Eindhoven nieuw is en er in Rotterdam mooie kansen liggen in verband met de nieuwbouw van grote appartementencomplexen rondom het Museumpark. Het concept zal inclusief zijn en in samenwerking met lokale ondernemers en vind plaats in de week voor De Parade. Wij vonden deze sprint erg leuk maar ook best pittig. Deze sprint vergt veel onderzoek en dus ook veel tijd. Wij zijn wel erg blij met onze opdrachtgever en opdracht want we zitten vol met toffe ideeën. Vol goede moed door naar Sprint 2!
Persona’s waarvoor wij onze concepten gaan ontwerpen

BRAINSTORMEN, BRAINSTORMEN EN NOG EENS BRAINSTORMEN!
Sprint 2: Develop
In deze sprint mochten we aan de slag met het creëren van concepten. Hier hadden we erg veel zin in. We kregen tijdens Design Thinking verschillende manieren van brainstormen te zien en gingen hier meteen mee aan de slag. We gebruikten de COCD – box om de ideeën onder te verdelen in How, Now en Wow ideeën. Toen de ideeën gecategoriseerd waren konden we beginnen aan de grote brainstormsessie. Tijdens deze sessie zijn we kritisch gaan kijken naar hoe we sterke concepten neer konden zetten. Het kostte wat bloed, zweet en tranen (omdat we zoveel leuke ideeën hadden) maar lukte.
Deze drie gave concepten werkten we in een mooie prestatie uit. Het eerste concept heet ’ontdek je stad’ en is een interactieve tocht waarbij een route is uitgestippeld door Rotterdam. Het tweede concept heet ‘De Parade goes online’ en speelt zich zoals je uit de naam kunt opmaken online af in verschillende vormen. Het derde concept heet Etalage Parade en is een pop – up tentoonstelling die zich op een uitgestippelde route bevindt in Rotterdam en bestaat uit pop – up voorstellingen in leegstaande etalages. De Parade vond de drie concepten erg creatief en leuk bedacht. Na de presentatie hielden we een korte brainstormsessie met De Parade om een duidelijk beeld te krijgen van welk concept ze interessant vonden en welke losse onderdelen zij sowieso graag terugzien. We kwamen tot de conclusie dat we vanuit het derde concept in combinatie met elementen van concept 1 en 2 het prototype gaan maken. Sta tuned tot sprint 3.

RONDLEIDING ROTTERDAM
Op 9 april hebben wij een rondleiding gekregen van Ray van Santen ook wel zakelijk leider en verantwoordelijke voor de programmering van De Parade. Deze rondleiding liep vanaf het museumpark waar De Parade plaatsvindt door de Witte de Withstraat over de Coolsingel en weer terug naar het Museumpark. Deze rondleiding was van grote waarde omdat deze ons een duidelijk beeld gaf van de omgeving, situatie en de mogelijkheden rondom het creëren van de perfecte customer journey in de week voorafgaand het evenement. Dit vonden wij ontzettend leuk en hieruit hebben we weer veel ideeën opgedaan voor de volgende fase prototyping en testing!