Hi,
Super tof dat je de tijd wilt nemen om mee te kijken naar dit project voor KUUB festival. Voordat we je meenemen door de afgelopen tijd zullen wij ons eerst even aan je voorstellen.
Ik ben Finn, 24 jaar oud en kom uit Utrecht. Ik ben een 4e jaars Leisure &Events Management student en heb erg veel zin in deze afstudeerminor. Ik heb al een aantal keer eerder gewerkt met design thinking en vind dit een leuke en fijne manier om mee te werken. Mijn taak tijdens dit project is de communicator.
Ik ben Ivanka, 24 jaar oud en kom uit Mijdrecht. Ik ben een 4e jaars Leisure &Events Management student en ik kan niet wachten om in het werkveld te beginnen. Wat ik vooral leuk vind aan design thinking is dat de opdrachtgever mee wordt genomen in het hele proces waardoor de opdrachtgever ook echt iets heeft aan het eindproduct. Mijn taak dit project is zorgen voor een planning, conceptontwikkeling en producent.
Hi! Ik ben Jules, 24 jaar en kom uit Utrecht. Ik zit in het laatste jaar van mijn studie Leisure & Events Management. Ik ben erg sociaal en hou er van om nieuwe uitdagingen aan te gaan (net zoals het schrijven van een blog). Ook KUUB is voor mij zo’n uitdaging aangezien mijn eerste keuze niet direct in de kunst sector zou liggen. Juist hierdoor word ik weer uitgedaagd en kunnen mijn kwaliteiten weer op de proef worden gesteld. Als leider van de groep denk ik dat wij met een mooi concept zullen gaan komen.
Hoi! Ik ben Edwin, 21 jaar oud en kom uit Den Helder. Ik ben net als de rest van het team vierdejaars Leisure en Events Management student en ik vind het leuk om te brainstormen bij het ontwikkelen van nieuwe concepten. Wat ik leuk vind aan de opdracht van KUUB Festival is dat kunst niet zozeer mijn voorkeur van tak van sport heeft. Het leuke hieraan vind ik dat het weer eens een ander onderwerp is waarin ik mij kan gaan verdiepen. Mijn taak in dit project komt in het tweede deel van de afstudeerminor aan bod, waar ik samen met Daniel verantwoordelijk ben voor het financiële aspect van het concept.
Ik ben Daniël, 24 jaar en ik kom uit Hilversum. Ook ik ben een 4e jaars Leisure & Evenst Management student en hartstikke enthousiast om samen met Finn, Ivanka, Edwin en Jules aan de slag te gaan met de opdracht voor het KUUB Festival. Ik kijk er naar uit om ervaring op te doen in de kunst & cultuur sector en het is weer een nieuwe uitdaging om tot een waardevol concept te komen voor onze opdrachtgever. Samen met Edwin ben ik verantwoordelijk voor het financiële aspect van het concept dat wij bedenken.
KUUB festival
KUUB is een jaarlijks cultureel festival in Alkmaar met buitengewone muziekvibes, creatieve workshops, voorstellingen, demo’s, exposities en meer. Kunst in de ruimste zin, gratis en geschikt voor de hele familie. KUUB maakt verbinding tussen cultuurbeoefenaars en -makers uit de regio. Beeldend kunstenaars, muzikanten, dansgroepen, zangkoren, cabaretiers, theatermakers, orkesten, musicalgroepen, knutselaars, woordkunstenaars, bands, drumbands, bloemsierkunstenaars, videomakers, fotografen en alles daar tussenin. Ook bezoekers en kijkers krijgen volop ruimte om zich creatief uit te leven door interactieve en creatieve workshops.
Missie: Verbinding maken tussen cultuurbeoefenaars en -makers uit regio Alkmaar.
Visie: Cultuurbeoefenaars in regio Alkmaar helpen om tot hun maximale potentieel te komen.
Vorige editie: 2021- KUUB in beweging
In een wereld die stilstond heeft festival KUUB de beweging ingezet. Van 5 mei t/m 12 juni raasde KUUB samen met amateurkunstenaars als creatieve wervelwind door Alkmaar en omgeving. Dit jaar draaide KUUB helemaal om de thematiek ‘beweging’ en bestaande uit een Creatieve Bootcamp, een Kunst Estafette en natuurlijk een festivaldag. Het programma bestond uit een combinatie van online en offline elementen. Op deze hybride manier kon KUUB iedereen een coronaproof ervaring bieden vol met kunst en creatie. Vooral de kunstestafette was goed aangeslagen en ze willen dit dan ook graag door ontwikkelen.
Sprint 1: Discover
In de eerste fase zijn we aan de slag gegaan met de, ja de naam zegt het al, de discover fase of wel de onderzoeksfase. Als eerste hebben wij een gesprek met de opdrachtgever gevoerd om te kijken waar het probleem lag en wat wij als groep konden toevoegen. Na het voeren van de eerste gesprekken hebben we een goede afbakening kunnen maken en zijn we aan de slag gegaan. Uiteraard startten we dit onderzoek met het bestuderen van de markt en alle trends die daar bij horen. Na het verzamelen en analyseren van de trends zijn Ed en Jules aan de slag gegaan met het uitwerken van een scenario planning. Hierin schetsten wij de mogelijke situaties die konden voorvallen tijdens het project. Terwijl wij dit aan het doen waren, zijn Ivanka, Daniël en Finn aan de slag gegaan met de persona’s. Deze konden we daarna direct implementeren in het onderzoek. Na het maken van een keuze voor een van de meest passende scenario’s zijn we aan de slag gegaan met de invulling voor het concept.
Finn, ED en Jules zijn naar Alkmaar afgereisd om mensen uit de kunst branche te gaan interviewen. Na enkele gesprekken werd er al meer duidelijk en de briljante ideeën schoten ons al te binnen. Na het letterlijk proeven van de stad Alkmaar (kaas) en door even in de “klompen” te staan van een Alkmaarder kregen wij als team steeds meer zin in dit project. Ivanka is bezig geweest met een uitgebreide benchmark om te kijken welke mogelijkheden er nog meer bestonden. Met welke elementen blinken andere organisaties uit waar wij als projectgroep iets van kunnen meenemen om te gebruik voor het onderzoek en invulling van het concept. Als laatste hebben wij gekeken naar de verschillende stakeholders van KUUB festival. Wie zijn dit? Wat doen ze? Waarom zijn ze van belang? En waar staan in tegen stelling van de organisatie? Al deze (bovengenoemde) informatie heeft het team samengevoegd en verwerkt in een zo gehete Design scope. Deze is voorgelegd aan de opdrachtgever in de vorm van een presentatie. Vervolgens zijn we met de opdrachtgever in gesprek gegaan en zijn de doelen van het festival vast gesteld. Dus nu was het eindelijk tijd voor… BRAINSTORMS!!
Sprint 2: Discover
JAJA! De tweede sprint. Dat betekent dat wij eindelijk mochten gaan doen waar wij het beste in zijn. Creatief aan de slag. De rechterhersenhelft werd aangezet en we waren los. De COCD-box werd uit het stof getrokken en Team KUUB ging aan de slag. Als snel kwamen er veel ideeën naar boven. Deze splitsten we op in overkoepelende thema’s en uitvoerbare concepten. Na het verzamelen van alle ideeën zijn we alles gaan onderverdelen in de drie vlakken, How, Now en WOW! Eenmaal beide stapeltjes verdeeld hebben we gekozen voor een top drie. Nu kon het echt gaan beginnen. De eerste ideeën zijn eindelijk uit de hersenpan gekomen en zo in het kopje van KUUB terecht gekomen. Samen met de opdrachtgever hebben wij een creatieve sessie doorlopen waar we dieper op alle ideeën zijn ingegaan. In een tweede oplever sessie hebben wij de eerste drie ruwe diamanten op tafel gelegd en gepresenteerd aan de opdrachtgever. Zij was tevreden en we zijn op het goede spoor.
TIJD om verder te gaan en op naar Sprint 3! Stay tuned!