Een nieuwe opdrachtgever
Daar zijn we weer! We bevinden ons in de fase waarin het concept geheel wordt uitgewerkt en vorm krijgt. Er is een prototype gemaakt, getest, interviews gehouden, aangepast en gepresenteerd, er is dus veel gebeurd. Voor NRG Events was dit een fijne periode waarin het project eindelijk een duidelijke richting kreeg, namelijk het ontwikkelen van een marketingstunt voor de blockparty’s van Heesterveld Creative Community. Heesterveld CC is een creatieve broedplaats in Amsterdam Zuidoost; van de zomer zijn hier verschillende blockparty’s georganiseerd. Ben Minnema, zakelijk leider bij Heesterveld CC en Open Ateliers ZO, zou deze graag naar een hoger level willen tillen en daarbij ook meer jonge creatievelingen buiten Zuidoost willen aanspreken. Zoals al eerder is beschreven, zijn er voor de doelgroep een aantal barrières waardoor ze niet zo snel naar een evenement in Zuidoost zouden gaan. Enerzijds is Zuidoost te ver voor de doelgroep, anderzijds heeft het stadsdeel een slecht imago en voelt men zich niet zo veilig in dit gebied. Om deze drempels te overstijgen heeft NRG Events het marketingconcept “WhatSub?!” ontwikkeld. Dit concept bestaat uit een culturele metroreis vol met muziek, dans en kunst uit Zuidoost. De metro is een grote verbinder tussen stadsdelen in Amsterdam en het stadsdeel Zuidoost, daarom is er gebruik gemaakt van dit middel tijdens de marketingstunt. Het doel van dit concept is awareness creëren voor de Heesterveld Blockparty en het verlagen van de drempel om naar Zuidoost te gaan. Deze metro reis zal zorgen voor nieuwsgierigheid en mond tot mond reclame binnen de doelgroep.
Prototyping
Om dit concept te visualiseren is er een prototype ontwikkeld aan de hand van een filmpje. Het verhaal is verteld vanuit de Customer Journey zodat de boodschap duidelijk overkomt. Samen met één figurant heeft NRG Events beelden geschoten van het concept in de metro, er is gedanst, muziek gedraaid, trucs gedaan en graffiti gespoten. Onze pro in editing Kajol heeft het filmpje in elkaar gezet en heeft hiervoor veel creatieve tools gebruikt. Klik op deze link (https://www.youtube.com/watch?v=loKDQup26Uk) voor het filmpje van het eerste prototype, let op dit is niet de uiteindelijke versie.
Om dit prototype te testen zijn er verschillende interviews gehouden, met zowel de gebruikersgroep (doelgroep) als de expertisegroep. Er zijn uiteindelijk 9 interviews gehouden met de doelgroep; na dit aantal was er op verschillende vlakken al sprake van saturatie. Dat houdt in dat nieuwe interviews waarschijnlijk geen nieuwe informatie opleveren. Daarnaast is expert Joost Tennekes geïnterviewd; hij is al ruim 20 jaar werkzaam in de marketingbranche in Zuidoost en heeft een duidelijk beeld van het stadsdeel. Als tweede expert is Lucy Hooft geïnterviewd; zij is ruim 17 jaar werkzaam bij het CBK (Centrum voor Beeldende Kunst in Zuidoost) en woont al 40 jaar in het stadsdeel.
Uit deze interviews zijn een hoop inzichten en verbeterpunten gerold. Uit deze resultaten kwam voornamelijk naar voren dat de boodschap en het geheel van het prototype nog niet duidelijk is. Daarnaast zijn er een aantal suggesties naar voren gekomen die we nog even niet willen verklappen, omdat deze nog in ontwikkeling zijn. 😉 Deze nieuwe feedback is op vrij korte termijn nog verwerkt in een verbeterd filmpje, welke ook is getoond tijdens onze reviewsessie. Dit is de link van het tweede prototype. [https://www.youtube.com/watch?v=kuRfOy_3N7M]
Reviewsessie
Afgelopen donderdag (9 december) hebben wij ons concept aan opdrachtgevers Ben Minnema en Marie-Ange de Kort en consultant Barbara Molendijk gepresenteerd. In deze presentatie lichten wij het concept toe aan de hand van de 2 verschillende prototypes en de customer journey van onze persona’s. Ben Minnema was erg enthousiast en vond dat het concept goed aansluit op Zuidoost en Heesterveld. Dat was voor ons erg fijn om te horen en gaf ons net even dat stukje zelfvertrouwen dat we nodig hadden om weer door te gaan naar de nieuwe fase.
Hoe nu verder?
Naar aanleiding van de reviewsessie gaat NRG Events het tweede prototype nogmaals testen onder zowel de doelgroep als experts. Onder de experts vallen twee marketeers van Heesterveld Creative Community, Ben heeft aangegeven dat hij benieuwd is naar hun mening en input aangezien zij meer inzicht hebben in wat wel en wat niet werkt. Daarnaast zal er een financieel plan worden uitgewerkt, welke gepaard gaat met het uitwerken van de volledige marketingcampagne, maar deze zijn pas klaar in januari 2022.
Fijne feestdagen en volgend jaar zijn we weer bij jullie terug met nieuwe ontwikkelingen!