Wat is de tijd toch voorbij gevlogen. Het is alweer bijna vijf maanden geleden dat we onze samenwerking met De Parade begonnen, en nu hebben we het project alweer afgerond! En wát voor project.
Een korte terugblik op de afgelopen vijf maanden, en in het bijzonder op de laatste sprint.
In september begonnen we aan onze samenwerking met De Parade. We hebben een briefing gehad waarin ons duidelijk werd wat het probleem was: het publiek dat De Parade aantrekt is niet divers genoeg en de jongeren die komen, gaan maar naar 1 voorstelling om vervolgens de rest van de avond op het terras te zitten. We hebben onderzoek gedaan naar het probleem, naar de doelgroepen en de persona’s, naar de trends en ontwikkelingen in het werkveld, naar de stakeholders en naar de concurrenten. Op basis van dit onderzoek hebben we de randvoorwaarden van ons concept vastgelegd in de Design Scope.
Vervolgens konden we in sprint 2 concepten gaan ontwerpen. Na nog een keer de problemen goed uit elkaar te hebben gehaald, hebben we voor beide problemen concepten bedacht. Deze concepten hebben we gepresenteerd aan De Parade en zij waren zo enthousiast dat ze vroegen of ze echt moesten en kiezen en of we ze niet allemaal konden uitwerken. En zo geschiedde. Het Trailerpodium, de Talententent en De Parade 2.0 gingen van de tekentafel mee naar de testronde.
In sprint 3 zijn we de concepten gaan testen bij experts en bij de gebruikersdoelgroep. Zij hadden veel uiteenlopende feedback, op basis waarvan wij keuzes moesten maken over de concepten. Uiteindelijk zijn er vijf deelconcepten uitgekomen. De Zeepkisten (waarop voorproefjes van voorstellingen gegeven worden), de Parade Guru’s (woordvoerders van De Parade die op het terrein en online mensen informeren en enthousiasmeren om naar verschillende voorstellingen op De Parade te gaan), de Talententent (waar afstudeerders van creatieve opleidingen hun afstudeerprojecten mogen laten zien en zo een springplank krijgen het werkveld in), het Eetlokaal (een eettent waar een lokale (niet-Nederlandse) restauranthouder eten in zal bereiden om het eetaanbod te vergroten en meer divers te maken) en De Parade 2.0 (waarmee er extra aandacht wordt besteed aan de programmering en marketingcommunicatie, met het oog op diversiteit en inclusiviteit). Kortom, De Parade: Be Seen, Be Heard, Be Known.
In de laatste fase van ons project hebben we uitgewerkt hoe De Parade: Be Seen, Be Heard, Be Known geïmplementeerd zal moeten worden. De Parade wil graag onze concepten in het festival opnemen, het liefst al voor de zomer van 2022. Met het oog daarop hebben we de implementatie zo zorgvuldig mogelijk uitgewerkt, zodat ze ook gemakkelijk de concepten kunnen realiseren. Om dit te doen hebben wij een implementatieplan gemaakt met daarin de conceptbeschrijving, de Service Design Blueprints van de deelconcepten, een tijdlijn met stappenplan, een begroting en aanvullende informatie. Ook is er een communicatieplan gemaakt en een lijst met programmeringsvoorstellen.
In de Service Design Blueprints is af te lezen welke service er achter touchpoints in de customer journey schuilgaat. Zo zie je niet enkel wat er front stage gebeurt, maar ook wat daar aan ten grondslag ligt. In de tijdlijn is de periode tussen nu en de start van De Parade 2022 getoond, met daarin verwerkt welke stappen wanneer uitgevoerd moeten worden. Voor De Parade 2.0 is er een stappenplan gemaakt dat begint na de zomer van 2022, omdat dit concept meer tijd vereist dan de anderen en dus doorschuift naar De Parade 2023. In de begroting is een overzicht gemaakt van de kosten en de opbrengsten. Daarbij hebben we uitgezocht welke subsidies er aangevraagd kunnen worden om bepaalde concepten de financieren.
In het communicatieplan zijn de communicatiedoelstellingen uitgewerkt, samen met informatie over het halen van die doelstellingen: de kanalen, customer journeys, voorbeelden van communicatie uitingen e.d.
In de programmeringlijst is een lange lijst namen te zien van voorgestelde artiesten, met informatie over de kunstvorm/het genre, diens volgersaantallen, productiehuis/management en hoe je contact kan opnemen met de artiest.
Tijdens de eindpresentatie was iedereen van De Parade erg enthousiast. Ze keken ernaar uit om onze concepten te implementeren en waren onder druk indruk van de hoeveelheid werk die we verzet hebben. Het was voor ons een groot compliment hoe enthousiast zij waren, niet alleen bij de eindpresentatie.
De samenwerking met De Parade was geweldig. Dankzij hun enthousiasme en hoe vrij ze ons hebben gelaten in het hele project, hebben we een mooi product kunnen opleveren. We hebben dit met veel plezier gedaan en kijken ernaar uit onze concepten komende zomer te bekijken op De Parade.