Hi,

Zoals wij jullie verteld hebben in het vorige blog zijn wij, EventMatters, bezig met het ontwikkelen van een circulair festivalconcept voor Reve Events. Op dit moment zijn we klaar met alle analyses en kunnen wij starten met het bedenken van de invulling van de drie concepten. Voordat wij daarover gaan vertellen blikken wij terug op de afgelopen periode.
De afgelopen weken zijn wij druk bezig geweest met het afronden van de analyses. Aan het eind van de eerste sprint heeft EventMatters alle onderzoeksanalyses en de Design Scope gepresenteerd aan La Rêve. Met de feedback van onze opdrachtgever zijn we vervolgens gestart aan de tweede sprint, namelijk de Ideation fase. Het eind doel van deze sprint was de ontwikkeling van drie bijzondere concepten met een onderscheidend waarde propositie.
‘’We hebben hard aan de weg getimmerd en zijn op de goede weg!’’
Creatieve sessie
In de design fase hebben wij meerdere brainstormsessies gehouden en gebruik gemaakt van verschillende brainstormtechnieken. Wij hebben eerst bepaald welke methodes wij het beste vinden werken om tot een concept te komen. Hieruit is gekomen dat wij beginnen met een energizer, gevolgd door brainwriting en eindigend met de COCD-box. Hier is vervolgens een agenda van gemaakt.
Dan konden we nu beginnen met onze creativiteit de vrije loop laten in de creatieve sessies. Tijdens deze en de aankomende creatieve sessies is het belangrijk om de visie van Reve Events in het achterhoofd te houden.
‘’Reve Events – The place where dreams and reality collide.’’
Om vol in onze creatieve energie te komen, begonnen wij met een energizer. De energizer die wij gebruikt hebben is een woordweb. Hierbij schreven wij bijvoorbeeld het woord “groen” in het woordweb en werd iedereen getriggerd om de ingevingen te roepen die in hem of haar opkwamen. Toen wij allemaal hoog in onze energie zaten, begonnen we met brainwriting. Hierbij hebben wij twaalf vragen opgesteld waarvoor iedereen drie oplossingen moest bedenken. Een van deze twaalf vragen was bijvoorbeeld: “Hoe verduurzamen wij de camping?”.
Nadat iedereen drie oplossingen heeft opgeschreven bij alle twaalf de

vragen zijn we verder gegaan met de volgende stap, het noteren van de beste ideeën op post-its. De overgebleven oplossingen werden ingedeeld in de COCD-box. Hierna kwam de eerste creatieve sessie tot zijn einde.
‘’De eerste stappen richting toffe concepten zijn gezet, Let’s Go’’

Drie onderscheidende concepten
Enkele dagen later zijn wij verder gegaan met het ontwikkelen van drie verschillende en onderscheidende concepten. Er worden drie verschillende concepten opgeleverd aan onze opdrachtgever. Deze drie concepten zullen door ons gepresenteerd worden, waarna de opdrachtgever vervolgens zal aangeven welk concept en welke elementen hij het meest vernieuwend vindt voor een circulair festival.
Elk concept heeft zijn eigen overkoepelend thema en kernwaarden gekregen. Hierdoor kwamen wij op de volgende drie thema’s: We-cyling, Technologische ontwikkelingen en Back to the Basics. Dit zijn werknamen die aangepast zullen worden, naar een creatieve en sterke naam per concept.
Aan de hand van deze drie thema’s hebben wij de bedachte now, how en wow ideeën ondergebracht in
één van deze thema’s, waardoor er verschillende concepten zijn ontstaan. Zodra de drie concepten vorm hadden gekregen zijn de werknamen veranderd in definitieve namen;
Concept 1

Concept 2

Concept 3

Het eerste concept REKINDLING is gericht op co-creatie met de bezoekers en lokale kunstenaars en het gebruik van re- en upcycling. Zo krijgen bezoekers de mogelijkheid om hun eigen activiteit vorm te geven op het festival en kunnen bezoekers hun eigen festivaloutfit pimpen. Het tweede concept DREAMOMATIC is daarentegen voornamelijk gericht op een wereld waar innovatieve dromen werkelijkheid worden. Elk element is nieuw, spannend en uitdagend. Zo zal er een dancefloor zijn waarmee bezoekers zelf energie kunnen opwekken en zullen er interessante start-ups zijn die hun innovatieve product op het festival kunnen prototypen. Voor de invulling van het tweede concept hebben wij gezamenlijk het NXT museum bezocht om inspiratie op te doen. Dit museum is een voorloper op het gebied van technologische innovaties en een inspiratiebron geweest voor EventMatters. In het derde en laatste concept INNER NATURE staat het ontsnappen uit de werkelijkheid en de schoonheid van de natuur centraal. Zo zal de aankleding en de decoratie van het festival enkel bestaan uit natuurlijke producten, zoals bladeren, en zal er een aparte area zijn op het festival waar de bezoekers helemaal tot rust en tot zichzelf kunnen komen
Wij zullen ons nu richten op het finetunen van de concepten, zodat de reactie van de opdrachtgever tijdens de presentatie verbluffend zal zijn. Dit zullen wij mede doen door alle drie de concepten visueel weer te geven, zowel in de presentatie als in de uitgeschreven concepten.
In het volgende blog zullen we jullie meer inzicht geven over de invulling van het gekozen concept.
‘’Stay tuned!’’