Hi, wat leuk dat je ons blog leest. Dit is ons laatste blog alweer, 20 weken zijn voorbijgevlogen.
Als je ons vorige blog hebt gelezen dan weet je dat wij druk bezig zijn geweest met het ontwikkelen en testen van verschillende prototypes. Naast het testen door middel van interviews zijn wij met onze posters op pad geweest en hebben wij deze daadwerkelijk mogen testen bij verschillende cafés.
Door middel van deze testen zijn we erachter gekomen dat ons concept daadwerkelijk werkt. De posters hebben een middag en avond gehangen bij Café Fonteyn op de Nieuwmarkt en de Blaffende Vis in de Jordaan. Bij het ophalen van de posters de volgende dag gaf het personeel aan dat de posters zeer in de smaak vielen en ze veel mensen met een strookje zagen lopen. De resultaten van de QR-codes op de strookjes gaven hetzelfde aan: in een avond was de QR-code 15 keer gescand.
Naast het testen in de cafés hebben wij ook geprobeerd om bij de GGD te testen, maar zij hadden liever niet dat onze poster daar kwam te hangen. Om deze reden hebben wij de poster voor de GGD in het schoolgebouw van InHolland opgehangen om te kijken of de poster wel zou werken. Ook deze poster doet zijn werk. In een middag is de QR-Code op de poster 23 keer gescand. Daarnaast is er in deze fase voor elke poster een customer journey opgesteld die gepaard gaat met een user storyboard die de customer journey visueel weergeeft.
Om de derde fase af te sluiten zijn we opnieuw langs geweest bij Circus Andersom om het laatste prototype te laten zien en de testresultaten te bespreken. Aan de hand van deze meeting is het prototype nog een laatste keer aangepast.
Fase 4: Deliver fase
Nu de derde fase is afgerond kan de laatste fase van start gaan, namelijk de deliver fase. In deze fase gaat het over het implementeren van het concept en wat hier allemaal bij komt kijken. Om dit zo zorgvuldig mogelijk te doen is er een implementatieplan gemaakt met hierin de desirability, viability en feasability van het concept, de service design blueprints, begroting en een marketingcommunicatieplan. In de service design blueprint is af te lezen wat er allemaal komt kijken bij het concept, zowel voor als achter de schermen. In het marketingcommunicatieplan zijn de communicatiedoelstellingen opgenomen en de verschillende vormen van communicatie-uitingen in woorden en visueel weergegeven.
Doordat Circus Andersom een stichting is, willen zij de kosten van de ontwikkeling van de posters graag zo laag mogelijk houden. Er is gekeken naar de verschillende kostenposten en mogelijkheden om op deze kosten te besparen. Al deze ondervindingen zijn in de begroting verwerkt.
Presentatie en afsluiting
Om zowel de laatste fase als het project zelf af te ronden, vond er op 12 januari 2023 een eindpresentatie plaats waarin wij ons eind concept en het ontwikkelingsproces mochten presenteren aan Circus Andersom, de consultants vanuit Leisure & Events Management (InHolland) en onze medestudenten. Circus Andersom was erg enthousiast over het eindproduct en de testresultaten en ziet zeker mogelijkheden om het concept daadwerkelijk toe te passen. Het enige wat voor Kreative Kollab nu nog resteert is om de laatste puntjes op de i te zetten om zo naast een mooie eindpresentatie ook een mooi eindverslag in te leveren.
Wij van Kreative Kollab zijn iedereen die ons heeft geholpen en ondersteund tijdens dit traject onwijs dankbaar, maar willen in het bijzonder natuurlijk Circus Andersom bedanken voor het mogelijk maken van deze bijzondere opdracht. Daarnaast willen wij hen bedanken voor de fijne samenwerking, de creatieve vrijheid en vooral het vertrouwen dat gedurende het hele traject aan ons werd toegekend. Daarnaast wil wij onze consultant Taco Zuidema bedanken voor de fijne begeleiding, prettige ondersteuning en vooral altijd gezellige wekelijkse momenten.
Ook bedanken wij u als lezer voor het nemen van de tijd om ons project traject door middel van dit blog te volgen!
Op naar het afstuderen!