Zo, wat een weken. Hier en daar hebben we wat flinke hobbels gehad. Maar dit super team loopt nog steeds op stoom! We vergaderen nu vaak gezamenlijk op plekken zoals de Openbare Bibliotheek Amsterdam en in de Hallen in Amsterdam West. Dat maakt samenwerken niet alleen productief, maar ook erg gezellig!
Inmiddels zijn we begonnen met de designfase. De afgelopen week op dinsdag 5 oktober hielden wij onze reviewpresentatie. Hier presenteerde wij onze eerste bevindingen op basis van onze onderzoeken. Ook hier lieten wij zien welke resultaten wij hieruit hebben gehaald die we meenemen in onze designfase.
Tijdens deze presentatie kregen wij feedback op basis van onze bevindingen en vroeg de opdrachtgever waar nodig om onderbouwing. Met de feedback zijn we vervolgens aan de slag gegaan om mee te verwerken in onze designfase. Eenmaal de feedback verwerkt, begonnen we met het concretiseren van onze ideeën. Dit deden we door nog een keer te gaan brainstormen met de ideeën, motivaties en verzamelde informatie die we hadden verkregen in deze fase.
De drie concepten
Onze drie concepten moesten bestaan uit een aantal kernonderdelen en uitdagingen die wij met elkaar voorheen hebben geformuleerd. Dit is de ‘jonge’ Amsterdammer bereiken, deze naar zuidoost trekken en hierbij de ‘Urban Culture’ inzetten als (creatieve) marketingstrategie en techniek. Natuurlijk is dit alles hand in hand gegaan met onze vorige fasen waarin wij ontdekten hoe onze doelgroep er uit ziet en waar hun interessegebieden liggen. Dit resulteerde dan ook in de personae die wij hebben gemaakt:
Uiteindelijk heeft dit geleid tot de volgende drie concepten:
Concept 1: ‘Sub Art’
Een metrolijn waarin wij allerlei stunts laten zien, muziek en/of kunst wordt vertoond. Allemaal met het idee dat dit ook wordt gefilmd en dat het interessant is om dit project te volgen, dan wel de metrolijn uit te zitten naar Zuidoost.
Concept 2: ‘Find the art’
Een spelletje waarbij (jonge-) Amsterdammers worden uitgedaagd doormiddel van een medium om kunst te vinden dat door heel Amsterdam is geplaatst. Deze kunstobjecten moeten verwijzen naar het evenement en/of artiesten. De bedoeling is om de trend gamification aan te combineren met de nieuwsgierigheid die het opwekt.
Concept 3: ‘Urbeng Culture’
Geïnspireerd op de reclames van THT waar zij een knop in het midden van een druk bezocht plein midden in een stadscentrum neerzetten. Als iemand deze knop indrukt, ontstaat er iets super spectaculairs. Iedereen op de plein bevindt zich ineens in een theaterstuk. Dat is wat wij met dit concept ook willen. Een theaterstuk, voorstelling, workshop of iets soortgelijks waarbij mensen spontaan me de actie in worden genomen.
Ben Minnema
Tijdens het uitwerken van onze concepten begrepen we dat Ben Minnema, en marketeer voor verschillende grote projecten, zich wilde aansluiten bij ons project om van tijd tot tijd wat feedback te geven. Hij liet ons tot onze vreugde ook weten dat hij bij onze review presentatie aanwezig wilde zijn. Hij beoordeelde onze laatste review sessie op donderdag 28 oktober, waar wij onze 3 concepten gingen pitchen. Dit leverde uiteindelijk zeer relevante en goede informatie op. De kans is aanwezig dat Ben Minnema en zijn projecten een belangrijke rol gaan spelen in het vervolg van ons project.